Friday 5 February 2010

Bobo Clarkson : Perodua Myvi Vs Satria Neo






O.K , Anda baru kerja... Ada duit sikit untuk beli kereta. Maka mulalah memilih kereta-kereta yang berpatutan dengan gaji anda. Skyline , Porsche , Bugatti Veyrone ,Lamborghini dan Ferrari janganlah letak dalam list. Itu kena tunggu anda semua jadi jutawan dulu. Setakat gaji starting kerja , tidaklah bijak untukbeli kereta mahai2.

Keliru? Sebab taktau nak pilih kereta mana? Memang susah laa sebab benda bukan seringgit dua, tapi puluh2 ribu punya hal. Ok.Selalunya Myvi ngan Satria Neo cukup top la kalau buat sembang2. So aku rasa aku nk compare base kepada pengalaman aku naik , bawak, tengok dan basuh kereta nih.

First, kena ingat.. apa yang aku tulih nih base kepada pengalaman aku. jadi kalau ada tak setuju tak kesahlah. Lagipun aku bukan Paul Tan , Jeremy Clarkson atau Alan Cathchart.Aku tulis tak spesifik sangat, so senang sikit orang nak faham.

Satria Neo

Bentuk : Nampak macam kereta sport mahai, ada gaya , tapi aku rasa depan dia kurang cantik, belakang tiada masalah, tapi memang cantik.

Engine : 1.3 atau 1.6 tapi dua2 tuh dalam kategori masuk minyak RM20 boleh tahan5hari bagi student main2 dalam universiti. CAMPRO? CPS? kalau bawak setakat 110km/h tak kesah laaa.. Apa beza Mivec , VVti , Campro , Vtec kalau kita guna untuk setakat pergi kerja ngan jalan2 sket. ada la beza, tapi sikit sangat.

Praktikal: Sapa sapa yang nak kawin awai dan anak ada anak cepat2 rasanya kurang sesuai la pakai neo. Satu sebab dia coupe.2 pintu. Kalau dah ada anak lagi satu susah la nak keluar masuk.
Lepas kalau nk bawak ramai orang pon jadi leceh, kalau nak bawak barang besaq2 pon boley, tapi leceh la sebab pintu takdak, kalau eksiden?hmm.. orang belakang maybe susah nak kuaq.. tapi ad baiknya gak,klau bujang bagus ar.. sapa nak bawak barang byk2 kalau bujang , lagi satu gaya mengatasi praktikal adalah benda biasa bagi orang bujang.

Maintenance : Tnya la user proton, apa masalah proton. power window sikit2 tuh biasalaaa.. tapi maybe sekarang dah bagus kot. Minyak engine ngan lain2 macam biasa jugak. Satu benda perasan tak, kereta proton dia pnya brake disc kalau kena ujan lepas tak jalan nampak karat2 timbul.. hmm.. nih maybe bleh tukaq kot lepas beli.

Second Hand Price: Mak aku beli GEN2 rm52K , pakai tiga tahun jadi 26K. So faham2 laa...

Make-Up: Proton pnya kereta kalau mekap2 memang selalunya menjadi, sikit2 pon dah nmpak cantek. aku tak tau pasai apa tapi memang cantik. rasanya sebab bnyak barang aftermarket kat kedai.

Performance: Aku penah bawak porsche 2 model yang berlainan (bukan cakap besaq daa). Lepas 2 aku bawak neo ngan gen2. Aku rasa sama .... serious sama... dari segi power memang la proton kurang kaw2.. tapi dari segi tayar melekat dekat jalan time high speed corner. rasa memang sama... buat apa aku nak tipu, aku puji proton pon bukan depa bayaq aku.. tapi memang rasa sama...

Gegaran: 12okm/j ok ja .. bunyi angin sikit2 jaaa.. tak gegaq terok.. dari luaq dengaq bunyi pon smooth ja enginenya.



MYVI
Bentuk : Bentuk sedikit bulat-bulat ,dan kadang-kadang nampak tembam tapi cantik jugak.Lebaq, kalau tukaq rim nampak agak compact dan mantap.

Engine : 1.3 sama cam neo jugak, engine toyota . So tak kisah laa perodua cakap ap pon.. memang teknologi toyota. reliable.tapi macam kurang karekter laa.. mksud dia cam sama jaa dengan kereta lain.. kuat jugak pick-up kereta nih.. tapi direka bukan untuk performance macam neo.. kereta nih untuk transportation ngan p kerja, balik kg.. memang ok engine dia.. minyak lebih kurang ja.. ikot cara bawak..

Praktikal: Confirm la myvi lagi praktikal dari neo, 4 pintu lawan 2 pintu... macam satu rumah ada 2 pintu ngan 4 pintu laa.. takyah sesak sesak.. tinggi.. letak barang pon ok gak.. tapi kurang sket la dari segi gaya.. kalau dah kawin takyah tukaq2 kereta... buat ja jadi kereta kedua...

Maintenance : Perodua agak bagus la dari segi maintenance dia... kurang masalah ngan reliable, tapi kalau hang jenih pakai ja tak check ap2 pon kat engine sama ja ngan kereta yang ada masalah maintenance... sikap tu yang important haha..

Second Hand Price: harga second tinggi gak... tak caya tengok harga kelisa second... mahal kn...

Make-Up: Banyak juga barang make-up dekat kedai.. tapi untuk jadi cantik laa. untuk nampak kemas dan padat. tapi kalau nak nmpak sporty memang tak laa.. bukan baka dia untuk nampak sporty.. tukaq rim sket , adjust suspension pon dah cantek.. cukup.. takyah buat lebih2.

Performance: Cornering, sama macam kereta2 biasa, takdak apa yang special.. kalau laju2 kona memang terhenggot2 jugak bontot keta nih...tapi radius dia kecik la.. untuk parking maybe senang sikit.. tapi kalau parking skill dah memang terok.. radius kecik mana pon memang susah jugak..

Gegaran: 12okm/j ok ja ..tapi ada gegaq sikit compare tu neo.. tapi still selesa..


Maka kesimpulanya aku rasa, 2 jenis kereta nih memang untuk permulaan orang berkerja yang teringin pakai kereta baru. Tapi memang 2 jenis nih ada karekter yang lain. kalau nak sport sket neo better than myvi, tapi kalau nak pakai fully utilize myvi is good. depends on your situation laaa. Kalau aku? Aku pilih Myvi. Sebab aku tak kesah gaya sangat... tapi hampa ada pendapat sendiri.. Nak tambah ap2 komen la :)




21 comments:

  1. ak sokong bobo
    jimat duit lepaih kawen

    ReplyDelete
  2. entry yg best! sbb aku mmg confius antara myvi or neo.. tp. tak dah current price. Tak nk 2nd hand kete..tak best..

    Bo, aku confius lagi nie..cam ane?? :P

    ReplyDelete
  3. ojan akan byk berjalan.. dan tambah lagi dengan bizness, so Myvi should be ur choice if compared to Neo.. kalau nak yang power, sedan and harga lebih kurang Myvi, i suggest to go with Persona.. 1.6cc, ader boot blakang.. so barang ley asing.. still ley bwk 4 orang.. luas2.. and handling lotus yang ramai orag tau is good..

    ReplyDelete
  4. aku target nak beli Mitsubishi Triton or Toyota Hilux for my first car.. tengok mne lagi murah.. aku nak ambik mid-line 2.5MT.. huhu.. ley tak encik bobo clarkson btau saye yg mne bgus berdasarkan tips2 en bobo..?

    ReplyDelete
  5. Ojan : Aku rasa hang bleh beli dua2.. setakat angkat barang business bukan berat kaw2 kan? bukan juai benda2 yang berat kan? tapi kalau ojan bawak myvi nampak cam familyman.. kalau bawak neo ojan nampak macam handsome.. pejam mata.. bayangkan ojan bawak neo ... keluaq2 kereta pakai rayban original plak... memang handsome ahh.. kalau takdak anak lagi neo sure takdak masalah bg ojan hehe..

    keane : Triton? triton tuh baru lagi namanya.. tak sampai sepuluh tahun aku rasa... tpi hilux tak silap aku dah lama gila model tuh ada.. dah macam2 update depa buat.. aku rasa baik amek hilux.. lagipun bentuk cantek..triton aku tak bekenan laa... macam evo penyek.. hilux nampak macam tough sikit..

    ReplyDelete
  6. bo...
    camne kalo savvy, viva, ngan bLm?
    bole x ko wat kan comparison?
    sbb aku cm tertarik ngn bLm...

    ReplyDelete
  7. persona x smart aah.. baik gen 2.. tapi myvi 2nd hand value tinggi duh..
    yg 2005 pon RM30k+ lagi.

    ReplyDelete
  8. Keta Musang Plg Semat

    ReplyDelete
  9. woi...gua sokong beli itu kaler putih, mana bleh dapat coupe, sport and sexy semurah tu, handling by lotus pulak tu

    ReplyDelete
  10. thanks bobo..jumpe jgk cari comparation nie..mmg konfius mijie nk pilih mn se..

    ReplyDelete
  11. BTOI KE MINYAK LBH KRG SME JE BOBO?HURMM AK STIL CONFUSE....

    ReplyDelete
  12. antara myvi bru n neo??ngat nk amik myvi bru..tp 4 ladies yg pkai neo cnfm tiptop kn??confuse nie..myvi bru fasilities ook..but neo smart + dgan dressup skali..mmg masyuk......

    ReplyDelete
  13. anonymous = syaza

    ReplyDelete
  14. memang nk pilih myvi jer.. simple & 4 pintu jadi advntage. fikir utk long term..

    .:boy:.

    ReplyDelete
  15. good info.... dua2 ada gaya...
    skg dh taw mana nak amek... TQ..

    ReplyDelete
  16. nak yang ag best pkai proton tiara..
    citroen technology..
    suai buat g keje..
    murah ja.. 1 kete paling kurang bawah rm2000
    minyak rm10 = 60km
    =]
    maintenance hm..
    cari pomen pakar..
    sbb ak sendri pomen kete ak..
    ak tak caya pomen laen melaen kn ak betol2 takda tools nk repair..
    =]

    ReplyDelete
  17. aku skrg pakai myvi bru.. tp trpk nk tuka neo.. knp.. sbb minat mgatasi segalanye wlaupon myvi mmg bgos.. handling mmg neo best.. ak slalu test drive kwn pya neo..

    ReplyDelete
  18. saya masih terpinga-pinga mana satu pilihan hati. Antara kacak atau cantik, 2 atau 4 pintu. Sudah 3 purnama saya murung memikirkannya. Duduk dalam bilik bersendirian, makan tak kenyang, tidur tak lena dan seterusnya. Hampir menemui jalan buntu. Tolong lah saya. Tolong.

    ReplyDelete
  19. Aku dh kawen ank sorang tp still pkai neo..lgpun sjak bujang aku dh ade neo..memang best minyakpun boleh tahan jgkla..aku xksh ape org nk ckp lgpun neo ni utk long distance aku 3 branak je.jln dkt2 saga dgn kancil ade..ape nk kisah.tpuk dade tnye slera..

    ReplyDelete
  20. Aku suka neo handling dia sedap 120 corner xde hal lg

    ReplyDelete