Saturday 17 October 2009

Wanita Yang Terbaik

First of all , jangan risau, jangan terkejut , jangan panik , jangan buat muka macam takleh accept, jangan ingat aku buat-buat insaf or apa-apa. Aku bukan jadi ustad pon.Jangan pikiaq bukan-bukan.
Jangan-jangan.

Tadi aku tengok tv , ada sekumpulan wanita-wanita professional sedang mengEKZOSkan mulut mereka berbincang tentang wanita-wanita yang patut dijadikan contoh dan idola dari segi keperibadian.

Depa sembang PUMPANG-PUMPANG sampai bergegaq syiling studio. Berdebat, Princ
eess Dianakah? Mother Teresakah? Presiden Arroyokah? Margaret Tacher kah? dan ramai-ramai lagi wanita-wanita yang hebat di pandangan mata merka.

Aku ada jawapan terbaik punya untuk soalan siapakah yang patut jadi contoh, idola, benchmark,KPI,atau role model.

Beliau adalah Siti Khadijah , Isteri Rasullullah.


read this:


"Demi Allah,tidak ada ganti yang lebih baik dari dia, yang beriman kepadaku saat semua orang ingar , yang percaya kepadaku ketika semua mendustakan, yang mengorbankan semua hartanya saat semua mempertahankanya dan dari darinyalah aku mendapat keturunan"

*Bayangkan rasullullah puji beliau.Tidak ada ganti yang lebih baik. Kalau rasullullah sendiri puji , hampa semua fahamkan martabat beliau..Hampa semua bijak-bijak belaka.


Sebagaimana yang diriwayatkan dalam Shahih Bukhari,
Jibril mendatangi nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam seraya berkata,
“Wahai Rasulullah, inilah Khadijah yang datang sambil membawa bejana yang di dalamnya ada lauk atau makanan atau minuman. Jika dia datang,sampaikan salam kepadanya dari Rabb-nya, dan sampaikan kabar kepadanya tentang sebuah rumah di syurga, yang di dalamnya tidak ada suara hiruk pikuk dan keletihan.”

*
Pahamkan maksud ini "Jika dia datang,sampaikan salam kepadanya dari Rabb-nya" . Allah sampaikah salam kepadanya.
Fikirkan lah Siti Khadijah sebelum ambik orang lain untuk jadi contoh or role model.

Bukti kesayangan nabi kepada Khadijah ialah riwayat ‘Aisyah yang mengatakan setiap kali keluar dari rumah nabi Muhammad s.a.w. akan memuji Khadijah sehinggalah pada suatu hari ‘Aisyah merasai cemburu lalu meluncur dari mulutnya: Tidak adakah yang lain dapat mengganti si tua itu?

Rasulullah menjawab dengan marahnya: Demi Allah!Tidak ada yang dapat menggantikan dari segi kebaikan selain darinya.Dia beriman ketika manusia kufur,dia membenarkan aku ketika orang lain membohongi ku,dia bersimpati dengan hananya ketika orang lain mengalangi ku.Allah menganugerahkan kepadaku darinya anak dan tidak perempuan lain.

*Seperti mana kita tau ,'Aisyah juga seorang yang disayangi Rasullullah, tapi bila dia sentuh bab-bab khadijah , Rasullulah mempertahankan Khadijah sungguh-sungguh.

So, untuk orang laki juga beliau adalah contoh isteri yang mampu menyokong suaminya.Semua orang tau kan cerita Rasullullah balik dari Gua Hira kn? Bila Rasullullah balik dalam keadaan gelisah, Siti Khadijah tolong untuk tenangkan Rasullullah kan. Selalunya kalau orang biasa, suami balik rumah gelisah, dia lagi gelisah kaw-kaw.

Rasanya contoh dah ada terang-terang.Makcik-makcik yang sedang berdebat dalam tv tuh patut baca blog aku ataupun patut pk balik apa yang depa debatkan sebab kalau depa debat dari segi kerjaya, or professionalism. Siti Khadijah tuh peniaga yang berjaya juga. Kalau nak debat dari segi peribadi, takyah laa dok banggakan-banggakan Princess Diana or sambadi-sambadi else.

*Aku tulih atas sebab aku rasa tanggungjawab untuk membukak mata orang-orang yang selalu dok ambik contoh orang len untuk dijadikan benchmark.



5 comments:

  1. aku sokong bobo
    tapi ad ke wanita cmtuh?ke kite xlyak nk dpt wanita cm siti khadijah

    ReplyDelete
  2. ape nak heran org skang...isteri Rasulullah pon brani kutuk (rosnah mat aris)..remember?

    ReplyDelete