Wednesday 15 July 2009

Pesanan Lan.

Lan adalah kawan aku di office , Lan selalu nasihat aku dalam bermacam-macam benda.

Lan umurnya 32 tahun. Lan selalu suruh aku study rajin-rajin.
Lan selalu cakap aku kalau tak ada kelulusan nanti susah nak hidup.
Lan cakap kalau bujang-bujang hidup susah tak apa.
Because takdak orang yang susah kecuali diri sendiri.
Lan cakap kalau dah berkeluarga nanti susah hidup kalau tak ada kelulusan.
Lan cakap hidup banyak cabaran.
Lan cakap ada masa engkau rasa macam penat lalui semua benda.

Lan cakap kita orang laki kena jadi ketua keluarga dan banyak tanggungjawab, anak sakit kita pening, wife sakit kita pening, anak nak masuk sekolah kita pening, anak nak beli mainan kita pening. Bukan la aku cakap aku tak sabar-sabar nak buat semua tuh tapi Lan cakap kat aku bagus, at least Lan bagi idea dekat aku macam mana mencabarnya hidup.

Lan pesan 'Nuar,ngkau dah stadi elok-elok jangan main-main, kitaorang suma nih takdak peluang nak stadi, bila abes sekolah kita orang dah kena cari kerja nak jaga adik-adik, lan slalu cakap kalaulah dia boleh sambung stadi balik it will change a lot .'

Bila aku bersembang dengan Lan, aku dapat tengok perspective hidup dari sudut orang yang sudah berkeluarga dan bekerja.Memang banyak cabaran.

Lan jugak pesan banyak benda berkenaan kehidupan, macam mana nak handle relationship , macam mana nak tackle awek,macam mana nak macam-macam lagi.

Lan pesan 'stadi rajin-rajin , susah selama 3 4 tahun berbaloi sebab insyallah kita akan senang 40-50 tahun. '

InsyaAllah . Aku tak lupa

Sebulan lepas Lan berhenti kerja dekat office aku. Dia nak Focus dia punya business
Lan bagus sebab disamping kerja as contract staff dia ada bisness sendiri.Lan ada kedai dekat downtown Cheras , kedai jual pakaian and towel.

Aku tau Lan insyaallah berjaya, hati dia baik, takdak busuk punya. Lagipun taklama lagi aku rasa dia lagi kaya dari kawan-kawan dia yang lain. Amin :)

1 comment: